Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 06/2008

Gdańsk: Pierwszy, polski gazowiec uniwersalny zwodowany LNG, LPG i etylen


W Stoczni Północnej SA zwodowano 7 maja br. kadłub uniwersalnego gazowca budowanego na zlecenie Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego SA dla holenderskiego Armatora Anthony Veder Rederijzaken BV.
Jednostka typu 1889, o numerze budowy B 604/1, jest konstrukcją unikatową na skalę światową. Jest jedną z pierwszych w świecie i pierwszą budowaną w stoczni europejskiej, przystosowaną do transportu trzech rodzajów ładunków: LNG (skroplonego gazu ziemnego), LPG (skroplonych gazów ropopochodnych) oraz etylenu.

Dzięki napędowi spalinowo-elektrycznemu i częściowemu wykorzystaniu LNG jako paliwa, będzie jednym z najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych statków towarowych pływających po europejskich wodach.
Jednostka będzie nosić imię „Coral Methane”, a jej głównym zadaniem będzie zaopatrywanie w gaz ziemny niewielkich lokalnych terminali w Skandynawii. Będzie też stanowić kluczowy element systemu skandynawskich, ekologicznych promów, napędzanych paliwem LNG (przetarg na budowę kilku z nich wygrała również Gdańska Stocznia Remontowa SA - obecnie prowadzone są prace nad dokumentacją ich projektu roboczego).

Charakterystyka podstawowa gazowca zwodowanego 7 maja w Stoczni Północnej, należącej do Grupy REMONTOWA przedstawia się następująco:

długość całkowita 117,80 m
szerokość 18,60 m
zanurzenie 7,15 m
pojemność ładunkowa 7500 m3
nośność 6150 t
tonaż pojemnościowy brutto 7904
tonaż pojemnościowy netto 2371
tonaż skompensowany (CGT) 14 312
łączna maks. moc zainstalowana 12 440 (16 914) kW (KM)
moc napędu głównego 5000 kW
prędkość eksploatacyjna 15,50 węzła

Jednostka wyposażona zostanie w dwa izolowane termicznie, kriogeniczne zbiorniki ładunkowe o pojemności 3750m sześc. każdy i przeznaczona będzie przede wszystkim do transportu skroplonego gazu ziemnego w temperaturze minus 163 st. C. Dzięki wyposażeniu w dwustopniową kompresorownię chłodniczą, będzie mogła również transportować etylen, LPG, jak również większość innych gazów petrochemicznych.
Po wodowaniu, na statku zamontowane zostaną wspomniane wcześniej samonośne zbiorniki ładunkowe, nadbudówka, oraz pokładówka zamykająca od góry zbiorniki osadzone w kadłubie.
Statek wyposażony zostanie w dwa pędniki azymutalne Rolls-Royce Azipull typu AZP 120 napędzane silnikami elektrycznymi. Energia elektryczna generowana będzie przez dwa dieslowskie zespoły prądotwórcze Bergen/Rolls-Royce o mocy po 4600 kVA, lub - w przypadku transportu gazu ziemnego - przez dwa generatory (po 2700 kVA - każdy) napędzane LNG odzyskanym przez system BOG (boil-off gas) z par przewożonego ładunku.
Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas.




 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator