Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 07-08/2004

Górnośląska Spółka Gazownictwa w Zabrzu. Komfort od ręki


Terytorialnie jesteśmy najmniejszą spółką gazowniczą, zaś nasza sieć jest drugą pod względem wielkości – mówi Janusz Honkowicz prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Górnośląskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. To jest duże obciążenie, ale też duży potencjał, który pozwoli nam w przyszłości małymi kosztami zwiększać sprzedaż.

Obszar działania spółki to województwa śląskie i opolskie, 41 gmin województwa małopolskiego, pięć gmin województwa łódzkiego i trzy gminy województwa świętokrzyskiego. Potencjał firmy to: 19 tys. km sieci dystrybucyjnej, 600 km przesyłowej sieci wysokiego ciśnienia, 104 stacje redukcyjno-pomiarowe I stopnia i 487 stacji redukcyjno-pomiarowych II stopnia oraz 405 tys. przyłączy. Tylko czterech klientów strategicznych zużywa rocznie 84 mln sześć. gazu, 34 klientów kluczowych - 197 mln m sześc., 30 517 klientów biznesowych - 417 mln m sześc. i 1 mln 237 tys klientów indywidualnych zużywających łącznie 619 mln m sześc. gazu rocznie.

To jest chyba najgorsza struktura ze wszystkich działających w Polsce spółek gazowniczych. I co jeszcze charakterystyczne dla Śląska, 650 tys. klientów indywidualnych posługuje się taryfą W-1, czyli zużywa przeciętnie 136 m sześć gazu rocznie (tzw. kuchenkowicze). Ta grupa klientów kosztuje nas najdrożej. Dalsze 300 tysięcy posługuje się taryfą W-2 (kuchenka i ciepła woda). Nasza filozofia biznesu – to komfort od ręki. Nie mówimy o zaspokajaniu potrzeb konsumentów gazu ziemnego – mówimy o zaspakajaniu potrzeb konsumentów energii. Chcemy dywersyfikując swoją działalność, dostarczać oprócz gazu, wytworzone z gazu inne produkty: prąd i ciepło.

Natomiast w rozwoju kogeneracji rozproszonej i rozsianej upatrujemy na najbliższe lata szans ekspansji dla naszej spółki. To jest ta cześć rynku, w której należy kreować zapotrzebowanie i w której tkwi największy potencjał rozwoju jeśli idzie o zużycie gazu. Tankowanie pojazdów sprężonym gazem to też duży potencjał zbytu naszych produktów. Szacujemy, że na Śląsku może jeździć 1628 autobusów zużywających rocznie 46,2 mln m sześć gazu. Ale jest to potencjał, który w krótki czasie będzie dość trudno wykorzystać. Problem tkwi po stronie klienta, który albo musi zmienić instalację w samochodzie, albo kupić nowy autobus.

Przyjęliśmy taką zasadę, że dla promocji tego produktu na początku będziemy chcieli budowę takich stacji finansować z własnych środków, jeśli oczywiście z zamierzeń przedsiębiorstw komunikacyjnych będzie wynikało jasno, że w określonym czasie te nakłady się zwrócą. Prowadzimy już rozmowy z czterema miastami na ten temat. I w tej chwili mamy już deklarację prywatnego przedsiębiorcy transportowego z Jastrzębia, który zadeklarował, że natychmiast przestawi swoje autobusy na gaz ziemny. Złożyliśmy więc deklarację, że wybudujemy w Jastrzębiu stację tankowania pojazdów sprężonym gazem ziemnym z własnych środków. Na razie – mamy tego świadomość – że ta inwestycja nie przyniesie nam szybko zwrotu, ale liczymy, że będzie to dobry przykład dla innych. Nie nastąpi to od razu, ale wierzę że przewaga gazu tak ekologiczna, jak i cenowa spowoduje, że ten rynek się rozwinie.

Jeśli chodzi o likwidację białych plam to narosło wokół tego wiele mitów. Możemy gazyfikować te rejony, gdzie istnieją szanse na zwrot poniesionych nakładów. Inaczej jest to działalność pozbawiona ekonomicznego sensu. Wydzieliliśmy sześć obszarów perspektywicznych do zgazyfikowania na terenie działania naszej spółki: Gminy Pruszków i Pokój – 2,6 mln m sześc. potencjalnego zbytu, Gmina Pilica – 3,7 mln m sześc., Gmina Maków Podhalański – 2,5 mln m sześc., Gmina Prudnik – 1,9 mln m sześc., Związek Gmin Żywiecczyzny – 4,9 mln m sześc. W Gminie Praszka mamy koncepcję kapitałowego udziału w firmie Energia Praszka, co powinno otworzyć rynek zbytu dla 7,5 mln m sześć. gazu.

Gdy rozpoczynaliśmy działalność jako spółka postrzegano nas bardzo kiepsko. Zakładano, że przez kilka dobrych lat będziemy wychodzić z dołka. Teraz mamy szansę na dodani wynik netto już w tym roku. Uruchomiliśmy ostatnio program lojalnościowy, z kartami dla poszczególnych grup klientów. Całościowo działa on już w odniesieniu do klientów strategicznych i kluczowych. Są to różnego rodzaju przywileje i przedsięwzięcia, które pozwolą nas na trwałe związać z klientami. Jest to dostęp do naszego portalu internetowego, możliwość natychmiastowej porady i reakcji oraz członkostwo w Klubie Biznesu, który z tymi klientami przy spółce organizujemy.



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator