Artykuł opublikowany pod adresem:     http://gigawat.net.pl/article/articleprint/343/-1/38/

Przewoźnicy kolejowi są klientami strategicznymi, ale… Rozmawiamy też z innymi


Informacje Numery Numer 04/2004

Z członkiem Zarządu, Dyrektorem Handlowym spółki „PKP Energetyka” - Tadeuszem Skoblem rozmawia Sylwester Wolak

-Blisko 4-procentowy udział w rynku energii elektrycznej w kraju plasuje spółkę „PKP Energetyka” na bardzo wysokim miejscu w rankingu spółek zajmujących się obrotem energią elektryczną. Wielkość ta jest bardziej wymowna, jeśli porówna się ją z 13-procentowym udziałem w rynku Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego, największego pod względem wielkości sprzedaży dystrybutora w kraju. Z porównania udziałów wynika też, że kolejowa spółka sprzedaje więcej energii niż niejedna ze spółek dystrybucyjnych i z tego, co mi wiadomo, PKP Energetyka - mając koncesję na dystrybucję, przesył i obrót energią klasyczną i taryfę zatwierdzoną przez URE - zamierza sprzedawać coraz więcej… Gdzie przede wszystkim poszukujecie nabywców energii?
-Odbiorców szukamy przede wszystkim wśród klientów mieszkających wzdłuż linii kolejowych, prowadzących działalność na terenach pokolejowych lub w ich pobliżu, zarówno w centrach małych i dużych miast, jak i na obszarach o niedostatecznie rozwiniętej infrastrukturze energetyki zawodowej. Obniża to znacząco wysokość nakładów ponoszonych przez nowych odbiorców energii na wykonanie przyłączy. Dodatkowo analizujemy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego pod kątem możliwości pozyskania nowych odbiorców.

-Czy ruch mający na celu pozyskanie odbiorców „pozakolejowych” ma na celu przestawienie się z dostarczania energii kolei - na dostarczanie energii innym klientom i stworzenie tym samym konkurencji spółkom dystrybucyjnym?
-Pozycja spółki „PKP Energetyka” mocno związana jest z rolą, jaką spełnia w polskiej gospodarce. Dostarczamy energię przede wszystkim na potrzeby kolei, a w szczególności - na potrzeby trakcji elektrycznej. W Polsce zdecydowana większość kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych wykonywana jest przy zastosowaniu trakcji elektrycznej (ok. 92%). Transport kolejowy stanowi jeden z największych odbiorców energii elektrycznej w kraju. Zużywa jej rocznie 3,6 TWh. Przewoźnicy kolejowi zarówno ci działający w Grupie PKP, jak i poza nią, to nasi strategiczni klienci.
Nasze działania, związane z pozyskiwaniem nowych odbiorców, mają na celu przede wszystkim pełne wykorzystanie posiadanego majątku (tj. głównie sieci przesyłowo-rozdzielczych) i ekonomicznie uzasadnioną jego rozbudowę. Efektem tych działań jest również optymalizacja kosztów własnych działalności oraz stworzenie odbiorcom możliwości wyboru dostawcy energii.


-Na ile konkurencyjną ofertę zasilania może otrzymać od was klient spoza PKP? Przypuszczam, iż będąc właścicielem infrastruktury energetycznej, oplatającej dużą część kraju, jesteście częściowo przynajmniej uniezależnieni od innych podmiotów, świadczących usługi przesyłowe, a zatem Wasz „przesył” może być tańszy… Czym różnią się Wasze taryfy przesyłowe od taryf innych spółek i w jakich przedziałach cenowych oferujecie energię nabywcom?
-Na to pytanie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ceny usług przesyłowych zawarte w naszej taryfie zależą od wielu czynników (m.in. od rejonu Polski, od wybranej grupy taryfowej). Dlatego, nawet w naszych zakładach, które rozmieszczone są w całej Polsce, są one różne. W niektórych przypadkach ta cena jest konkurencyjna i atrakcyjna, w innych porównywalna jest do oferty spółek dystrybucyjnych. W większości przypadków nasza oferta jest uzupełnianiem oferty lokalnych spółek dystrybucyjnych, które w tych rejonach nie mają rozbudowanej infrastruktury. Klient może wybrać najdogodniejsze i najbardziej ekonomiczne dla siebie warunki.


-Domyślam się, że ewentualne zasilanie przez „PKP Energetyka” spółka z o.o. to nie tylko prąd dla klientów. Dziś klienta pozyskuje się świadcząc mu różnego rodzaju energetyczne usługi towarzyszące. Czy zatem większy klient może liczyć na to, iż zrobicie dla niego np. audyt energetyczny przedsiębiorstwa, który poprawi ekonomikę użytkowania energii elektrycznej lub też inne usługi mające przyczynić się do zoptymalizowania jego zużycia energii i - w rezultacie - zmniejszenia kosztów jej zakupu
-Oczywiście, opracowywanie audytów energetycznych znajduje się w zakresie naszej działalności. Rynek sprawia, że dotychczasowe podejście do klienta przestaje wystarczać. Klient jest dziś bardzo wymagający. Dysponujemy zespołem pracowników, którzy posiadają wszelkie kwalifikacje wymagane od audytorów energetycznych w budownictwie oraz są zarejestrowani w Zrzeszeniu Audytorów Energetycznych w Warszawie. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie klientów zewnętrznych tą i podobnymi usługami.


-Jakie inne jeszcze usługi energetyczne oferujecie swoim klientom?
-Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, firma w obszarze swego działania, jest w stanie rozwiązać wiele problemów związanych z przesyłem energii elektrycznej, oświetleniem, zasilaniem obiektów przemysłowych, gospodarczych i mieszkaniowych oraz obsługą i naprawą urządzeń elektroenergetycznych. Spółka świadczy usługi elektroenergetyczne, przede wszystkim na rzecz spółek z Grupy PKP, ale z roku na rok obserwuje się coraz większe zainteresowanie klientów zewnętrznych tymi usługami. Dla nich wykonuje się pomiary kabli i urządzeń elektrycznych oraz obsługę utrzymania instalacji oświetleniowej i instalacji elektrycznych wewnętrznych. Poza tym jako jedyni, w przypadkach awarii instalacji lub urządzeń elektroenergetycznych, zapewniamy naszym klientom całodobowy serwis na terenie całego kraju


-Czy Spółka jest przygotowana do funkcjonowania na uwolnionym rynku energii i czy oprócz PKP - obsługujecie dziś innych klientów, korzystających z wolności wyboru dostawcy, jaką daje im zasada TPA?
-W chwili obecnej Spółka jest przygotowana do funkcjonowania na uwolnionym rynku energii elektrycznej i na tym rynku funkcjonuje. Od 1 stycznia 2004 r., korzystając z zasady TPA, dokonujemy pozataryfowego zakupu energii elektrycznej na potrzeby PKP dla 13 obiektów usytuowanych na terenie działania dwóch spółek dystrybucyjnych, będąc pośrednim uczestnikiem Rynku Bilansującego. Na razie jednak nie obsługujemy w tym obszarze innych odbiorców korzystających z zasady TPA, choć takie rozmowy z wybranymi konsumentami energii są obecnie prowadzone.


-Jak wygląda możliwość zaopatrywania przez spółkę „PKP Energetyka” klientów przyłączonych do sieci innych dystrybutorów? Czy dziś Waszym klientem może zostać tylko ten, kto ma możliwość fizycznego podłączenia się do Waszej sieci?
-Nasza Spółka posiada koncesję na obrót energią elektryczną na terenie całego kraju, posiadamy również podpisaną umowę przesyłową z Operatorem Sieci Przesyłowej (OSP) umożliwiającą pełnienie funkcji Operatora Handlowego (OH) na Rynku Bilansującym oraz konieczny do pełnienia tej roli system informatyczny WIRE. Tak więc zarówno pod względem formalno-prawnym jak również organizacyjno-technicznym nie ma żadnych przeszkód, aby Spółka obsługiwała klientów nieprzyłączonych do naszej sieci rozdzielczej. Dlatego też, jak już wcześniej wspomniałem, prowadzimy rozmowy handlowe z uprawnionymi odbiorcami i mam nadzieję, że jeszcze w tym roku pozyskamy klientów, dla których będziemy dostawcą energii elektrycznej.


-W powszechnej opinii kolej nie jest najsolidniejszym płatnikiem; często zalega również z opłatami za energię. Jaką zatem pewność zasilania mogą mieć klienci, którzy zdecydują się przyłączyć do waszej sieci energetycznej.
-Problem regulowania płatności jest bolączką wielu dużych przedsiębiorstw, zwłaszcza restrukturyzowanych, a problemy finansowe PKP nie są wydarzeniem ostatnich miesięcy. Faktem jest, że początkom działalności firmy towarzyszyła wysoka nieufność partnerów handlowych, w szczególności przedsiębiorstw energetycznych, czego skutkiem była niechęć do zawierania ze Spółką umów o sprzedaż energii elektrycznej na dogodnych warunkach, jak też częste groźby przerw w jej dostawach. Ale dążymy do tego by konflikty zamieniać na kompromisy i porozumienia, korzystne dla każdej ze stron. Nowa struktura podziału w PKP S.A., daje nam jako spółce „PKP Energetyka”, samodzielność finansową, a więc możliwość bezpośrednich rozliczeń z kontrahentami w tym ZE, co znacznie usprawnia cały proces.
Lata 2002 i 2003 przyniosły odczuwalną poprawę we wzajemnych relacjach spółek dystrybucyjnych i spółką „PKP Energetyka”. Natomiast pierwsze cztery miesiące br. są wyjątkowo trudne. Pomimo powszechnie panującej opinii o przyznaniu dotacji do kolejowych przewozów regionalnych, w rzeczywistości pieniądze te - ze względu na ciągnące się miesiącami negocjacje pomiędzy samorządami lokalnymi, a spółką „PKP Przewozy Regionalne” - do tej spółki nie trafiły. Nie daje to możliwości regulowania w pełni przez tę spółkę swoich zobowiązań. Stąd wiele kłopotów w bieżącym regulowaniu płatności mają wiodące spółki Grupy PKP, w tym spółka „PKP Energetyka”.
Artykuł 6.3a Ustawy Prawo Energetyczne, w zakresie możliwości wstrzymania dostawy energii elektrycznej, w równej mierze dotyczy nas jak i wszystkich ZE. Wiele spółek dystrybucyjnych przeżywa podobne jak my kłopoty z regulowaniem płatności, zwłaszcza przez duże restrukturyzowane przedsiębiorstwa. Stosując w równej mierze w/w art. do wszystkich spółek, odbiorca finalny znajduje się w podobnej sytuacji. My, dodatkowo dzięki wymogom stawianym zasilaniu urządzeń elektroenergetycznych PKP (które przewidują rezerwowe źródła zasilania), możemy w większości przypadków zapewnić możliwość przełączenia zasilania z innego źródła.
- Dziękuję za rozmowę.



„PKP Energetyka” spółka z o.o.
ul. Hoża 63/67
00-681 Warszawa
tel. (+48 22) 524 19 00
fax. (+48 22) 524 14 79
e-mail: energetyka@pkp.com.pl
www.pkpenergetyka.pl







| Powrót |

Artykuł opublikowany pod adresem:     http://gigawat.net.pl/article/articleprint/343/-1/38/

Copyright (C) Gigawat Energia 2002