Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 03/2005

Nie oleje przemysłowe, a serwisy olejowe przyczynią się do sukcesu na rynku


Na trudnym rynku przemysłowych środków smarowych szansą na skuteczne działanie przynoszące zamówienia firmom olejowym a oszczędności ich klientom są rozbudowane usługi określane mianem serwisu olejowego. Ich najbardziej zaawansowana forma to outsourcing wszystkich prac związanych z gospodarką olejową.

Współczesna gospodarka wymaga coraz większej niezawodności pracy maszyn i urządzeń. Jednym z elementów zbioru działań zmierzających do poprawy niezawodności jest serwis olejowy. Jak stwierdza Andrzej Dudek, prezes firmy TopOil: - dobrze zaplanowany i zorganizowany serwis olejowy, oprócz poprawy pewności i niezawodności pracy maszyn i urządzeń, przynosi wymierne korzyści w postaci obniżki kosztów utrzymania ruchu. Oszczędności mogą sięgać nawet do 30%.

Z punktu widzenia użytkownika środków smarowych istotne jest komfortowe zaspokojenie potrzeb. Mogą to zapewnić serwisy olejowe, przenoszące środek ciężkości ze sprzedaży olejów na usługi obejmujące nie tylko dostawy produktów, ale także ocenę i przygotowanie układu olejowego maszyn, monitoring jakości olejów czy odbiór zużytych czyściw, wkładów filtracyjnych i przepracowanego oleju. Jak jednak zauważa Andrzej Dudek: - Niektórzy za serwis olejowy uważają jedynie okresową filtrację oleju, inni za cel serwisu olejowego uważają wydłużenie okresowej wymiany oleju lub okresową kontrolę stanu oleju dla określenia jego żywotności. Tymczasem, w moim rozumieniu, serwis olejowy jest elementem strategii utrzymania ruchu, zwanej profilaktyką czynną. Poprzez monitoring olejów w eksploatacji obserwuje się stan maszyny. Służy on jako swego rodzaju kompleks badań okresowych i system wczesnego ostrzegania. W ramach monitoringu prowadzi się analizy olejowe pozwalające zdiagnozować stan maszyny i zidentyfikować zagrożenia.

Rzeczywiście, serwisy olejowe prowadzi się w różnym zakresie, w zależności od strategii i doświadczenia firmy oraz od decyzji klientów. W Orlen Oil serwis świadczy usługi przed- i posprzedażne dla użytkowników. Ich zakres obejmuje kompleksową wymianę olejów w urządzeniach przemysłowych, filtrację olejów przed napełnieniem i w trakcie pracy oraz badanie próbek olejów z eksploatacji.

BP ma już spore doświadczenia w usługach olejowych. Działania prowadzące do stworzenia serwisu olejowego ponad 20 lat temu podjął Castrol. Nasza firma prowadzi serwisy w zakresie kompleksowej obsługi środków chemicznych i smarowych w zakładach przemysłowych. Obecnie obsługujemy ponad 250 klientów przemysłowych na całym świecie, w tym międzynarodowe koncerny przemysłowe, jak i lokalnych producentów - mówi Marcin Luty, dyrektor handlowy na Europę Wschodnią w BP Polska.

Koncern Shell proponuje kilka formatów serwisowej obsługi dla swoich produktów. Klienci mogą wybierać zakres od pełnego serwisu, w którego przypadku Shell wykonuje wszelkie prace związane z gospodarką olejową, poprzez serwisy częściowe, jak filtrowanie olejów czy napełnianie instalacji, po usługi serwisowe polegające np. na badaniu próbek i określaniu na ich podstawie stanu urządzeń - informuje Piotr Gawlik, dyrektor sprzedaży działu olejów przemysłowych w Shell Polska.

Uruchomienie przez LOTOS Oil kompleksowego serwisu olejowego miało istotny wpływ na silny wzrost sprzedaży przemysłowych środków smarowych. To wyrazisty przykład, jak przemyślana strategia działania może wpłynąć na odniesienie rynkowego sukcesu. - Tu już nie chodzi tylko o sam produkt i jego sprzedaż. To nowoczesny program zarządzania gospodarką smarowniczą. W ramach Serwisu Olejowego oferujemy wszechstronne analizy olejowe, monitorowanie zanieczyszczeń, wreszcie wyłanianie przyczyn i ich korygowanie - stwierdza Jacek Matracki, dyrektor handlu LOTOS Oil.

Od pięciu lat usługi outsourcingowe świadczy w Polsce Statoil Lubricants Technologies. Zarządza gospodarką smarowniczą w 8 dużych zakładach, m.in. w Grupie Lhoist, Federal Mogul i Delphi Krosno. Współpracujemy z klientami, którzy zdecydowali się wdrożyć w swoich przedsiębiorstwach jeden z najbardziej innowacyjnych obszarów zarządzania, czyli przekazanie usług na zewnątrz firmy. Zakres naszych działań obejmuje samodzielne i odpowiedzialne kierowanie wydzielonym obszarem procesów wchodzących w skład działań służb utrzymania ruchu - informuje Krzysztof Bogacki, wiceprezes zarządu Statoil Lubricants Technologies. Do tych procesów należą m.in. monitoring i pielęgnacja układów olejowych, przeglądy szczelności układów smarowniczych oraz logistyka środków smarowych i wkładów filtrów. Zarządzanie gospodarką smarowniczą wspomaga oprogramowanie operujące na tworzonych dla klientów bazach danych.

Na razie serwisy olejowe to domena dużych firm. Spółki z udziałem kapitału zagranicznego korzystają z wieloletnich doświadczeń, jednak rodzime mają szanse szybko nadrobić dystans (najlepiej świadczy o tym wzrost pozycji LOTOS Oil na rynku olejów przemysłowych). W krajach zaawansowanych technologicznie serwis olejowy jest integralną częścią procesu kompleksowej obsługi smarowniczej włączając w to obrót środkami smarowymi. Powszechną jest formuła, że sprzedawana jest usługa, w której środek smarowy jest jedynie narzędziem do realizacji tej usługi, a nie towarem samym w sobie - komentuje Andrzej Dudek. A jest o co walczyć: Amerykanie szacują roczne straty spowodowane złym doborem oleju, niewłaściwą gospodarką smarowniczą i niewłaściwymi technikami utrzymania ruchu na 6 do 7% PKB. W takiej sytuacji nawet bardzo drogi olej jest tani w porównaniu do kosztów postojów i usuwania awarii.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator