Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 02/2003

Odrzutowe motorówki - Para daje „kopa”

Rewolucyjny nowy silnik parowy, opisywany przez jego wynalazców jako „podwodny silnik odrzutowy” już wkrótce może napędzać pojazdy takie jak motorówki w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas. Do tego jest czystszy i bezpieczniejszy dla środowiska niż tradycyjny napęd. Na rynek wprowadzać go będzie brytyjska firma Pursuit Dynamics. Pursuit Marine Drive, bo tak właśnie brzmi nazwa nowego produktu firmy, zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publicznie 8 kwietnia 2003 roku w hotelu Moat House w Peterborough. Mechanizm działania silnika wykorzystuje energię uzyskaną z pary wodnej pod wysokim ciśnieniem.

Opisywany napęd został wynaleziony przez australijskiego inżyniera Alana Burnsa a następnie udoskonalony już w Wielkiej Brytanii przez inżynierów Pursuit Dynamics. W ostatnich dniach stycznia dziennikarze New Scientist byli świadkiem pokazu, w którym dwudziestocentymetrowa wersja silnika osiągnęła moc 30 koni mechanicznych – moc wystarczającą do napędzania motorówki. Konstruktorzy przekonują jednak, że są w stanie zwiększyć osiągi wynalazku do około 300 koni mechanicznych. Decydującym elementem projektu jest to, że woda wpływająca do silnika, wciąga powietrze poprzez otwór znajdujący się w przedniej części urządzenia. Bąbelki powietrza wpływają na zmianę sposobu, w jaki para miesza się z wodą, co znacząco podwyższa wydajność silnika. Pursuit Dynamics nie udostępniła do tej pory detalów konstrukcyjnych swojego wynalazku, a jedynie poprzez symulacje komputerowe pokazała sposób jego działania. Mike Todman, szef działu technicznego firmy - wcześniej naczelny inżynier jednostki zajmującej się silnikami dla żeglugi w prestiżowym Rolls-Royce – oznajmił, że wszystkie szczegóły zostaną ujawnione dopiero w momencie, kiedy firma uzyska odpowiednie patenty chroniące wynalazek.
Para wodna potrzebna do napędu jest generowana w małych kotłach, w których spalane są ropa lub benzyna. Kotły te mogą być zbudowane z materiałów odpornych na korozję, gdyż para, jeśli tylko leci odpowiednio szybko, wypłukuje wszystkie inne osady. Podwodny silnik powinien być tani w wytwarzaniu, ponieważ nie posiada żadnych wewnętrznych ruchomych części ani śruby okrętowej. Jest także na tyle mocny, że z łatwością poradzi sobie w sytuacji, gdy np. lina bądź wodorost dostanie się do jego wlotu. Woda wypływająca z silnika jest cieplejsza zaledwie o 3-4 stopnie C od wody na zewnątrz, tak więc nie ma mowy o jakimkolwiek niebezpieczeństwie oparzenia. I skoro nie ma żadnych wycieków paliwa, co zdarza się niestety w tradycyjnie zaprojektowanych silnikach, nie ma śruby okrętowej, która mogłaby zranić różnorakie wodne stworzenia, oznacza to rozwiązanie znacznie mniej szkodliwe dla środowiska. Silnik parowy może być również używany jako niezwykle wydajna pompa. Może pochłaniać wodę, nieczystości, olej itp. Co ciekawe nadaje się również do mieszania materiałów używanych przy produkcji żywności.
Pursiut Dynamics nie planuje samodzielnego wytwarzania silników swojego pomysłu. Zamiast tego, firma ma nadzieję, że do końca roku udzieli odpowiedniej licencji firmom zainteresowanych wytwarzaniem podwodnych silników odrzutowych.

Jak to działa?
Krok pierwszy – system Marine Drive sprawia, że energia uzyskana z pary wodnej przyspiesza strugę wody, co dostarcza swoistego podwodnego „pchnięcia”.
Krok drugi – następuje przetworzenie ciągle dostarczanego zasilania parą w energię kinetyczną.
Krok trzeci – para jest „wstrzykiwana” do wody znajdującej się wewnątrz silnika z ultradźwiękową prędkością, co prowadzi do powstania obszaru, zawierającego parę i kropelki wody poruszające się z taką samą prędkością – para zagęszcza się, następuje natychmiastowy spadek ciśnienia, a prędkość wraca do normy.
Krok czwarty – strefa niskiego ciśnienia pozwala na dostawanie się większych ilości wody do silnika.
Krok piąty – obserwujemy kontrolowany napływ powietrza przez strefę niskiego ciśnienia – następuje zwiększenie efektywności przenoszenia energii, a wysoki energetyczny przypływ zwiększa szybkość pojazdu.

Na podstawie: „Steam fires underwater jet engine” - NewScientist.com opracował Piotr Ginalski



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator