Artykuł opublikowany pod adresem:     http://gigawat.net.pl/article/articleprint/1240/-1/88/

Modernizacja nastawni w Iławie


Informacje Numery Numer 07/2008

Zakończyła się modernizacja Nastawni Zdalnego Sterowania (NC) Iława należącej do Zakładu Północnego „PKP Energetyka”. Realizacja ta zapewni większą sprawność, bezpieczeństwo pracy urządzeń zasilania elektroenergetycznego oraz jakość wykonywanych usług.

Zakład Północny w dotychczasowej działalności posiadał trzy nastawnie zdalnego sterowania: w Sopocie, Iławie i Olsztynie. W związku z modernizacją linii E 65 (linia Warszwa – Gdańsk) podjęto decyzję o zmodernizowaniu NC Iława, która przejęłaby zadania NC Olsztyn oraz umożliwiła włączenie nowo projektowanych obiektów a także zastosowania nowszych i bezpieczniejszych technologii.

„Jesteśmy dumni, iż udało nam się zrealizować tak ważne przedsiewzięcie i przygotować się z wyprzedzeniem do modernizacji linii E 65” – komentuje Zdzisław Wesołowski, dyrektor Zakładu Północnego „PKP Energetyka”.

W Nastawni Zdalnego Sterowania NC Iława został wykonany i wdrożony system zdalnego sterowania (telemechaniki – tj. telesterowania, telesygnalizacji i telepomiarów) urządzeniami zasilania elektroenergetycznego przy wykorzystaniu podstawowo istniejącej sieci połączeń telekomunikacyjnych PKP. Dodatkowo zastosowano sieci łączności awaryjnej GSM/GPRS.

Zmodernizowany, terminalowy system sterowania zdalnego w NC Iława nadzoruje pracę 23 podstacji trakcyjnych, 2 stacji 15kV – PZ (punkt zasilania - obiekt do którego doprowadzone jest napięcie 15 kV; poprzez urządzenia energetyczne napięcie jest rozdzielane na zasilanie różnych obiektów znajdujących się w obszarze działania PZ), 38 stacji (obiekty w których znajdują się urządzenia do sterowania odłącznikami sieci trakcyjnej i nieatrakcyjnej), 17 kabin sekcyjnych oraz częściowo 2 kabin sekcyjnych na granicy zakładu. W przyszłości w ramach modernizacji E 65 umożliwi włączenie 6 nowoprojektowanych podstacji trakcyjnych (w miejsce istniejących 6 kabin sekcyjnych).

„To nowoczesne rozwiązanie i z dużą satysfakcją możemy stwierdzić, że niczym nie ustępujemy europejskim standardom” – dodaje Wesołowski.

Istniejące urządzenia zdalnego sterowania zainstalowane w podstacjach trakcyjnych na terenie NC Iława i byłego NC Olsztyn zostały uzupełnione o moduły łączności cyfrowej i bezprzewodowej GSM/GPRS oraz zmodyfikowane zostały oprogramowanie systemowe SS. System SS to oprogramowanie do tzw. szaf, w których znajdują się komputery i urządzenia, służące do zdalnego sterowania urządzeń związanych z działalnością nastawni. Sterowanie obiektami z obecnych nastawni Olsztyn i Iława są realizowane z nowo powstałej NC Iława.

„Warto podkreślić, że wszystkie powyższe prace przeprowadzono z zachowaniem ciagłości pracy eksploatowanych obiektów zdalnego sterowania obsługiwanych z NC Iława i NC Olsztyn. Dowodzi to naszej wysokiej sprawności w prowadzeniu działań bezkolizyjnych z bieżącym życiem zakładu” - uzupełnia Wesołowski.

W strukturze polskiej kolei zdalnym sterowaniem objęte jest już ponad 70% urządzeń zasilania elektroenergetycznego, zlokalizowanych w podstacjach trakcyjnych i kabinach sekcyjnych. Realizacja przyjętych standardów wiąże się z zachowaniem jednolitego systemu, umożliwiającego swobodne zmiany granic sterowanych obiektów z danej nastawi centralnej (NC), rozbudowy systemu zdalnego sterowania na danej NC czy też współpracę systemów na granicy sterowania pomiędzy poszczególnymi NC. Włączone do zdalnego sterowania nowe urządzenia spełniają przyjęte w tym zakresie wymagania i standardy.

 
 



| Powrót |

Artykuł opublikowany pod adresem:     http://gigawat.net.pl/article/articleprint/1240/-1/88/

Copyright (C) Gigawat Energia 2002