Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 01/2007

Poszukiwania Nafty i Gazu NAFTA w Pile rozpoczęły wiercenia kolejnego otworu w Egipcie


Pod koniec grudnia 2006 r. spółka z Grupy Kapitałowej PGNiG - Poszukiwania Nafty i Gazu NAFTA Sp. z o.o. w Pile - rozpoczęła wiercenia kolejnego otworu w Egipcie.


Pilska NAFTA realizuje prace wiertnicze w Egipcie na podstawie długoterminowego kontraktu zawartego w 2006 roku z egipską firmą Vegas Oil and Gas S.A.

Obecne prace wiertnicze dotyczą otworu AL-BORQ-1X zlokalizowanego w północno-zachodniej części kraju w odległości około 350 km od Kairu. Wcześniej spółka z Piły wykonała w ciągu 90 dni wiercenia otworu AL-KARAM-2X do głębokości 4700 m. W chwili obecnej wykonywane są tam testy produkcyjne.

Pod koniec stycznia 2007 r. pilska NAFTA rozpocznie wiercenia dla amerykańskiego inwestora poszukującego węglowodorów w Egipcie – Apache West Kanayes Corporation Ldc.

Poza Egiptem w 2007 r. PNiG NAFTA Sp. z o.o. w Pile będzie kontynuować dotychczasowe wiercenia w Indiach (dla firm Jubilant Oil and Gas Pvt. Limited oraz Hindustan Oil Exploration Company Ltd) i na Węgrzech (dla firmy MOL).

Rafineria na szóstkę

Należąca do Grupy LOTOS S.A. rafineria w Gdańsku osiągnęła
właśnie roczny przerób rzędu 6 mln ton ropy naftowej. Zakład zwiększył swoje moce przerobowe o 1,5 mln ton po postoju remontowym, który odbył się wiosną 2005 r. 6-milionową tonę surowca przerobiono 26 grudnia br.

Podczas trwającego 47 dni, ubiegłorocznego postoju remontowego przeprowadzono gruntowną modernizację technologiczną gdańskiej rafinerii. Prace modernizacyjne dotyczyły wszystkich głównych instalacji produkcyjnych firmy: paliwowej, olejowej, hydrokrakingu i produkcji mediów energetycznych. W trakcie prac remontowych położono ponad 860 rurociągów o łącznej wadze 1000 ton. Dokonano przeglądu ponad 1000 zaworów i blisko 900 aparatów technologicznych. Prace remontowe wykonywało łącznie ponad 2 tys. osób.

- Od kilku lat sukcesywnie pracowaliśmy nad rozszerzeniem naszej obecności na rynku - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. - Dzięki temu możemy dziś sprzedawać więcej, niż produkujemy. Rynek jest gotowy do odbioru większej masy wysokojakościowych produktów, pochodzących z rozbudowywanej i modernizowanej rafinerii w Gdańsku.

To jednak nie koniec planów związanych z rozwojem należącego do Grupy LOTOS S.A. zakładu. Zgodnie z opublikowaną w czerwcu tego roku strategią korporacyjną koncern planuje do 2012 r. zwiększyć m.in. moce przerobowe gdańskiej rafinerii do 10,5 mln ton rocznie. Po zakończeniu realizacji kluczowych programów inwestycyjnych, w tym dalszej rozbudowie mocy przerobowych rafinerii w Gdańsku, szacuje się że skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej LOTOS osiągną poziom ok. 20 mld zł. Dla porównania w 2005 r. przychody wyniosły niecałe 10 mld zł.

Otwarcie stacji CNG w Słupsku

15 grudnia 2006 roku została otwarta stacja na sprężony gaz ziemny (CNG) na terenie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku – Kobylnicy.

Ze stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) w Słupsku będzie można korzystać od stycznia 2007 roku, po zakończeniu okresu przejściowego, przeznaczonego na jej pełny rozruch technologiczny.

Zalety CNG takie jak: ekologia, bezpieczeństwo i opłacalność ekonomiczna są podstawowymi kryteriami determinującymi rozwój rynku CNG. Stacja w Słupsku jest piątą, która funkcjonuje na terenie działania Pomorskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. Obecnie działają już stacje w Gdańsku, Bydgoszczy, Olsztynie i Inowrocławiu.

Słupski MZK jest pierwszym miejskim zakładem komunikacyjnym w województwie pomorskim, który rozpoczął proces przestawiania floty na ekologiczne autobusy zasilane gazem ziemnym. Wkrótce kolejne dwa zakłady komunikacji miejskiej (w Gdyni i Toruniu) rozpoczną proces przestawiania taboru autobusowego na zasilany CNG.

Aktualnie w Polsce jest eksploatowanych jest około 1000 pojazdów, w których paliwem jest sprężony gaz ziemny. Są w tej liczbie autobusy, samochody osobowe, lekkie samochody dostawcze, pojazdy techniczne oraz wózki widłowe. Na terenie kraju działają 23 ogólnodostępne i 22 wewnętrzne stacje tankowania CNG.
Największymi użytkownikami autobusów są Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne w Przemyślu i Tychach. Autobusy na CNG jeżdżą również w transporcie publicznym w Trzebini, Inowrocławiu, Rzeszowie, Radomiu oraz Wrocławiu.

W 2006 roku oddane zostały do użytku stacje tankowania CNG w Tychach i Zamościu.

Terminal LNG w Świnoujściu

Zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA podjął decyzję dotyczącą wskazania lokalizacji dla realizacji projektu budowy terminalu LNG na polskim wybrzeżu.

Po zapoznaniu się z analizą lokalizacyjną i po konsultacjach w obu regionach, Zarząd PGNiG SA podjął uchwałę o wyborze lokalizacji dla budowy terminalu LNG w Świnoujściu. Za wyborem tej lokalizacji przemawiały między innymi następujące argumenty:

  • Szybsza i łatwiejsza droga do uzyskania dostępu do terenu pod inwestycję – tereny są własnością portu, nadleśnictwa oraz gminy i są wolne od praw osób trzecich.
  • Dobry dostęp do infrastruktury technicznej.
  • Krótsza droga transportu.
  • Większe zapotrzebowanie na gaz w regionie związane z bliskością zakładów przemysłowych (m.in. Zakłady Chemiczne Police).
  • Zapewnienie rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej portu


Obecnie po podjęciu kolejnych decyzji korporacyjnych możliwie będzie przystąpienie do fazy projektowo-wdrożeniowej obejmującej między innymi:

  • przygotowanie procesu inwestycyjnego (m.in. przygotowanie przetargu na projekt techniczny),
  • przeprowadzenie negocjacji i podpisanie kontraktów na dostawy LNG,
  • uzyskanie odpowiednich pozwoleń i zgód formalno-prawnych.


Po spełnieniu warunków formalno-prawnych możliwe będzie przystąpienie do fazy inwestycyjnej, która planowana jest w latach 2008-2010. Zakończenie budowy terminalu planuje się na rok 2011.

Zakłada się, że początkowa zdolność terminalu będzie wynosić 2,5 mld m sześciennych rocznie. Terminal zostanie zaprojektowany w taki sposób, że możliwie będzie rozbudowanie jego przepustowości do poziomu 5,00–7,5 mld metrów sześciennych rocznie, jeżeli będzie to uzasadnione zwiększonym popytem na gaz.

Zgodnie ze studium wykonalności, na polskim wybrzeżu może zostać wybudowany zbiornik o pojemności najprawdopodobniej 200 tys. metrów sześciennych. W miarę zwiększania przepustowości terminalu w dalszych fazach może zostać wybudowany dodatkowy zbiornik o wielkości 160 tys. metrów sześciennych. Rozważana jest również alternatywna koncepcja budowy dwóch zbiorników o pojemności 160 tysięcy metrów sześciennych już w pierwszej fazie. Wszystkie ostateczne decyzje techniczne i dotyczące sposobu pracy terminala zostaną podjęte w etapie projektowo–wdrożeniowym.

LNG na polskie wybrzeże będzie transportowany metanowcami o pojemności około 140 tysięcy metrów sześciennych skroplonego gazu (czyli około 84 mln metrów sześciennych gazu ziemnego).

Prace dotyczące wyboru lokalizacji były prowadzone w ramach studium wykonalności importu gazu skroplonego LNG do Polski i dotyczyły dwóch lokalizacji w Świnoujściu i Gdańsku. Studium to obejmuje też analizy zapotrzebowania na gaz, pozyskania i handlu LNG, transportu LNG, jak również analizy techniczne, finansowe i organizacyjne.

Budowa terminalu LNG na polskim wybrzeżu pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez dywersyfikację dostaw gazu ziemnego i umożliwi pokrycie wzrastającego zapotrzebowania na gaz ziemny. Poprzez realizację tej inwestycji PGNiG będzie też miało możliwość uczestniczenia w międzynarodowym obrocie gazem.

LNG to jeden z najszybciej rozwijających się podsektorów energetycznych na świecie. Spodziewany udział LNG w dostawach gazu w Europie w 2010 r. to ponad 15% (9% w 2005 r.). W przypadku Polski terminal na wybrzeżu będzie stanowił nowe źródło zaopatrzenia w gaz z północnego kierunku, co pozwoli na optymalizację rozpływu strumieni gazu z dotychczasowych punktów odbioru.

GE przejmuje Vetco Gray

GE ogłosiła przejęcie firmy Vetco Gray od Candover, 3i oraz JP Morgan Partners. Kontrakt o wartości 1,9 miliarda USD poszerzy ofertę GE na światowym rynku ropy naftowej i gazu oraz wzmocni portfolio rozwiązań infrastrukturalnych. Zakończenie transakcji planowane jest na początek 2007 r.

Vetco Gray jest jednym z czołowych, światowych dostawców sprzętu produkcyjnego, wykończeniowego i odwiertowego, wykorzystywanego w lądowych i morskich polach naftowych oraz gazowych, w tym w zastosowaniach podmorskich. Szacuje się, że przychody firmy, która zatrudnia 5000 osób w ponad 30 krajach, przekroczą w 2006 r. 1,6 miliarda USD. Główne ośrodki Vetco Gray znajdują się w Houston (USA), Aberdeen (Wielka Brytania), Stavanger (Norwegia), Oslo (Norwegia) i w Singapurze. Do najważniejszych produktów firmy należą zawory kontrolujące przepływ (znane jako „choinki”), systemy sterowania, głowice odwiertowe, rury rozgałęźne i powiązane usługi na rynku wtórnym.

„Przejęcie Vetco Gray pozwoli GE na jeszcze szybszy rozwój na globalnym rynku, gdyż poszerza portfolio produktów, usług i rozwiązań dla jednej z najbardziej dynamicznych branż świata” – powiedział Claudi Santiago, dyrektor generalny GE Oil & Gas.

„Jesteśmy przekonani, że informacja o zawarciu umowy zostanie pozytywnie odebrana przez naszych pracowników i klientów” – komentował Peter Goode, dyrektor generalny Vetco International. „Gdy połączymy technologię oraz zasoby finansowe GE z wiedzą
i znajomością branży, jakimi może pochwalić się Vetco Gray, będziemy mogli rozwijać biznes i dzięki temu zaspakajać potrzeby naszych klientów.”

Asfalt na południu

Rosnąca sprzedaż na rynek krajowy i dynamiczny wzrost eksportu to wymierne efekty inwestycji, jakie w latach 2005–2006 zrealizowała w Czechowicach i Jaśle spółka LOTOS Asfalt, wchodząca w skład grupy kapitałowej LOTOS. W 2005 r. ze zlokalizowanych tam centrów dystrybucyjnych trafiło na rynek blisko 80 tys. ton asfaltów różnego rodzaju. Po trzech kwartałach tego roku zanotowano prawie 100% wzrost sprzedaży.

- Południe kraju wraz z sąsiadującymi rynkami zewnętrznymi, to ważny
i strategiczny rynek dla naszej spółki. Jesteśmy dziś obecni na najważniejszych placach budów w tym regionie. Nie tylko, dlatego, że konkurujemy ceną z innymi dostawcami. Przede wszystkim, dlatego, że gwarantujemy najwyższą jakość naszych asfaltów – podkreśla Krzysztof Brygała, prezes LOTOS Asfalt. – Wzrost sprzedaży dla odbiorców krajowych i zagranicznych o ponad 100% jest najlepszym dowodem na to, że decyzję rozbudowy oddziałów spółki w Jaśle i Czechowicach, a w ślad za tym skrócenie drogi do odbiorcy, przekładają się na efekt rynkowy i ekonomiczny – dodaje Brygała.

Przypomnijmy, że w 2005 r. LOTOS Asfalt uruchomił instalację do produkcji asfaltów modyfikowanych oraz centrum dystrybucyjne gotowych produktów w Czechowicach. Wiosną tego roku spółka otworzyła w Jaśle nowoczesne centrum dystrybucyjno-magazynowe. Nowoczesny park zbiorników pozwala na magazynowanie ponad 10 tys. ton asfaltu. Za sprawą automatycznego nalewu, ekspedycja produktów ze zbiorników do autocystern jest szybsza i bardziej bezpieczna.

Na południu Polski asfalty z LOTOSU stosowane są przy budowie autostrady A-4 oraz wielu dróg krajowych m.in. DK 1 odc. Bielsko-Biała – Cieszyn, DK 5 Kłodzko – Kudowa, DK 91 Wodzisław Śląski – przejście graniczne Chałupki, czy DK 7 - czyli słynna „Zakopianka”.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę




 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator