Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 07/2006

Transakcje i ich bezpieczeństwo


Osoby regulujące należności za gaz czy energię elektryczną wykorzystują różne możliwości dokonywania wpłat. Z informacji bankowych wynika, że Polacy wciąż są przyzwyczajeni do tradycyjnych sposobów, czyli dokonywania wpłat na poczcie lub w agencjach finansowych i bankach.

Według przedstawicieli BPH Forma dokonywania płatności masowych zależy w znaczącym stopniu od rodzaju Klienta masowego - klienci indywidualni preferują wpłaty gotówkowe na blankietach (na poczcie lub w innych bankach) i przelewy z rachunków bieżących. W przypadku Klientów instytucjonalnych są to w zdecydowanej większości przelewy elektroniczne. W BRE Banku, znanym z "nastawienia" na nowoczesne formy dokonywania transakcji, najbardziej popularne są przelewy elektroniczne, a w dalszej kolejności wpłaty bezpośrednie za pomocą drukowanych dokumentów (dokonane na poczcie, w bankach, w agencjach usług finansowych). Promowane rozwiązanie w postaci polecenia zapłaty stosuje się coraz częściej, jednak jego udział w całości rozliczeń jest nadal niewielki.

Bez względu na to, w jaki sposób płacą dłużnicy, pieniądze muszą trafić do wierzyciela, a transakcje muszą zostać zidentyfikowane. Wymaga to stosowania narzędzi kontroli weryfikujących poprawność danych. Droga pieniędzy i informacji do wierzyciela wygląda podobnie we wszystkich systemach stosowanych przez banki. Przykładem tej ścieżki może być proces rozliczenia transakcji w ramach Systemu Płatności Masowych Kredyt Banku: wierzyciel generuje numery rachunków wpłat i przekazuje je dłużnikom (np. wysyłając rachunki pocztą). Dłużnicy dokonują wpłat, które następnie są rozliczane przez Krajową Izbą rozliczeniową oraz NBP (systemy ELIXIR i SORBNET). Wpłaty zostają zaksięgowane na rachunku SPM prowadzonym w Wydziale Płatności Masowych Kredyt Banku. Kolejny etap to uznanie rachunku wierzyciela oraz wygenerowanie i przesłanie do niego raportu (w Kredyt Banku za pomocą poczty VideoTEL). Ostatnim etapem jest kontrola informacji, wczytanie ich i przetworzenie w programie finansowo-księgowym wierzyciela. Środki zgromadzone na rachunku SPM, na koniec każdego dnia roboczego są automatycznie przekazywane przez bank na rachunek bankowy klienta. Środki księgowane są z datą bieżącą i dostępne dla klienta w następnym dniu roboczym.

Księgowanie środków na rachunku bieżącym klienta odbywa się z ustaloną częstotliwością. W BPH - w zależności od potrzeb - raz, a nawet kilka razy dziennie. Bank zapewnia bezpieczeństwo w systemie poprzez Liczby kontrolne zawarte w WNR (liczba kontrolna NRB + dodatkowe sumy kontrolne tworzone na podstawie dowolnych algorytmów), liczby kontrolne w kodach kreskowych (dowolne algorytmy), liczby kontrolne w ciągach kodowych KTR i MPS. Dodatkowo możliwa jest weryfikacja danych (matching) na podstawie dostarczonych wcześniej przez Klienta baz danych płatności oczekiwanych (np. numery faktur, płatności, zleceń). Dokumenty elektroniczne są analizowane w inteligentnych systemach wspomagania decyzji. Zaawansowane algorytmy pozwalają dokładnie przeanalizować informacje zawarte w płatnościach elektronicznych i zweryfikować ewentualne błędy. Dzięki analizie liczb kontrolnych poziom błędów zostaje zminimalizowany. W razie jakichkolwiek wątpliwości dokumenty przetwarza się ręcznie.

W BRE Banku weryfikacja zależy od stosowanej przez wierzyciela usługi. W IPM systemy Banku automatycznie weryfikują każdą transakcję IPM za pomocą unikalnego kodu umieszczonego w specjalnym numerze rachunku oraz weryfikują identyfikator płatnika odczytany ze specjalnego numeru rachunku bankowego z identyfikatorem płatnika odczytanego na podstawie informacji zawartych w tytule płatności (/KTR/, kod kreskowy). W IPH systemy Banku również automatycznie weryfikują każdą transakcję IPH za pomocą unikalnego kodu Klienta w specjalnym numerze rachunku a następnie rejestrują ją na właściwym rachunku, automatycznie wypełniając pole “tytułem” transakcji identyfikatorem kontrahenta z numeru rachunku. Zabezpieczenie dla poprawności danych stanowią również liczby kontrolne stosowane standardowo dla rachunku NRB lub linii kodowej. Od momentu przesłania dokumentu do zapłaty, zlecenia docierają do BRE Banku za pośrednictwem wszystkich możliwych źródeł (ELIXIR, SORBNET, poczta, systemy bankowości elektronicznej, mBank, MultiBank, agencje usług finansowych) a następnie, po konsolidacji transakcji uznaniowych w Banku, na rachunku Klienta księgowana jest jedna zbiorcza kwota. Klient otrzymuje, poprzez elektroniczne kanały dystrybucji Banku, plik elektroniczny zawierający informacje o wpłatach ze wszystkich tych źródeł.

W ING Banku Śląskim wszystkie transakcje uznaniowe na rzecz wierzyciela (na rachunki wirtualne) w jednym dniu rozliczeniowym podlegają procesowi grupowania (księgowania) na odpowiednim rachunku technicznym przynależnym klientowi SIMP. Następnie ING Bank automatycznie przeksięgowuje sumę wpłat z rachunku technicznego na rachunek bieżący klienta. Częstotliwość takich przeksięgowań jest ustalana indywidualnie. INVEST-BANK podkreśla, że w przypadku wpłat budzących wątpliwości nie odsyła się ich do banku nadawcy, ale rozpatruje indywidualnie w porozumieniu z wierzycielem. To istotne, gdyż niektóre banki po prostu zwracają niepoprawne transakcje, co wydłuża czas otrzymania środków.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator