Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 08-09/2005

Modernizacja zbiorników. Przekraczalna nieprzekraczalność


Do 2007 r. Ministerstwo Gospodarki przedłużyło termin modernizacji zbiorników na paliwa. To już trzeci „nieprzekraczalny” termin. Treść rozporządzenia poznamy w wakacje.



Już w 1996 r. Ministerstwo Przemysłu wydało rozporządzenie w sprawie modernizacji baz i stacji paliwowych. Proces miał się zakończyć w 2001 r., ale 20 września 2000 r. rozporządzenie zostało zmodernizowane. Nowym terminem stał się rok 2005. Teraz ministerstwo planuje przedłużyć termin o kolejne 2 lata.

Modernizacja stacji ma polegać na dopuszczeniu stosowania zbiorników o podwójnych ścianach i dnie, lub pojedynczych, ale wykonanych w specjalnej technologii zapewniającej szczelność. Ponadto zbiorniki mają być wyposażone w urządzenia wykrywające wycieki i opary. Koszt przerobienia zbiornika starego typu wynosi od 30 do 70 tys. zł, dlatego rozporządzenie spotkało się z protestami właścicieli stacji. Teraz projekt nowelizacji rozporządzenia znajduje się w Rządowym Centrum Legislacji.

Marek Pietrzak, prezes Stowarzyszenia Niezależnych Dystrybutorów Paliw, zapewnia, że to nie dystrybutorzy lobowali za zmianą rozporządzenia. – 80 procent naszych zbiorników będzie zmodernizowanych już w tym roku – powiedział. Także przedstawiciele dużych koncernów zapewniają o możliwości przeprowadzenia szybkich modernizacji zbiorników. – Nie ma obaw, że w 2006 r. zostaną wyłączone z eksploatacji stacje z powodów prawnych – twierdzi Paweł Poręba z PKN Orlen.

O zdolności do szybkiej modernizacji zapewnia także Grupa Lotos. Problemy z modernizacją mogą mieć natomiast stacje patronackie, działające pod markami dużych koncernów. Dla właścicieli pojedynczych stacji modernizacja zbiorników to znaczący wydatek. Niektórzy mogą jednak liczyć na pomoc koncernów. – Grupa Lotos pomoże w modernizacji stacjom, których właściciele przystąpią do partnerstwa handlowego „Rodzina Lotos” – mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy.

Regulacje prawne UE nie podejmują wprost sprawy modernizacji zbiorników. Wymagają, by od 2005 r. zbiorniki były szczelne, czyli by jak najmniej oparów paliw i olejów przedostawało się do atmosfery. Są jednak przepisy unijne bezpośrednio dotyczące czystości wody. Komisja Europejska zaleca, aby rządy podjęły działania mające zapobiegać zanieczyszczeniom wód gruntowych, w tym wyciekom.

Szacuje się, że w Polsce jest od 30 do 40 tys. zbiorników na paliwa. Najstarsze zbudowano nawet przed 50 laty. Mimo że termin obowiązkowego zgłoszenia zbiorników do Urzędu Dozoru Technicznego minął 31 grudnia 2002, wiele z nich nie zostało zarejestrowanych. Wycieki nie należą do rzadkości. Największe zanotowane w ostatnich latach osiągały 1-1,5 t paliwa.


Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator