Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 04/2005

UOKiK zbada wycofanie benzyny ołowiowej. Była zmowa?


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśni, czy PKN Orlen i Grupa Lotos zawarły niezgodne z prawem porozumienie - poinformowali przedstawiciele Urzędu. Postępowanie antymonopolowe wszczęto w tej sprawie z końcem marca.

Bezpośrednim powodem była informacja o planowanym zakończeniu produkcji i sprzedaży benzyny uniwersalnej U-95 przez największe w kraju spółki paliwowe.
Z dokumentacji, którą zebrał UOKiK wynika, że mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. - Podejrzewamy zawarcie niezgodnego z prawem antymonopolowym porozumienia w sprawie jednoczesnego zakończenia produkcji i dystrybucji benzyny uniwersalnej, dlatego wszczęliśmy postępowanie - powiedział prezes UOKiK Cezary Banasiński.

W jego ocenie głównym motywem działań obu spółek mogło być niedopuszczenie do sytuacji, w której jeden z nich wycofa się z produkcji i sprzedaży U-95, a drugi przejmie rynek. - Wyeliminowanie takiego ryzyka mogło być najważniejszym powodem zawarcia porozumienia - dodał Banasiński.

Porozumienia pomiędzy przedsiębiorcami, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji są na podstawie ustawy antymonopolowej zabronione. Prezes UOKiK może nałożyć na każdego z uczestników karę w wysokości do 10% rocznego przychodu przedsiębiorcy. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż w terminie 5 miesięcy od dnia jego wszczęcia.

Zarówno PKN, jak i Lotos uzasadniają decyzję o wycofaniu benzyny U 95 względami ekonomicznymi: malejącą liczbą samochodów napędzanych tym paliwem, spadającą sprzedażą, a w konsekwencji nieopłacalność utrzymywania infrastruktury do produkcji i dystrybucji tego rodzaju benzyny. W zamian został wprowadzony specjalny dodatek skomponowany dla aut pozbawionych katalizatora.

Jak powiedział rzecznik prasowy Grupy Lotos Marcin Zachowicz, od 2000 r. sprzedaż U-95 spadła o ponad 50%, tak że pod koniec 2004 r. benzyna uniwersalna stanowiła zaledwie 3% ogólnej sprzedaży paliw na stacjach firmowych Grupy Lotos. W październiku ubiegłego roku sprzedano ponad 2,8 tys. t benzyny bezołowiowej, w lutym tego roku było to 149 t.

Również PKN Orlen uzasadnił wycofanie benzyny uniwersalnej 95 malejącym zainteresowaniem kierowców tym produktem oraz tym, że popyt na to paliwo jest o ponad 200% niższy niż w 2001 r., a jego sprzedaż systematycznie spada proporcjonalnie do zmniejszającej się liczby samochodów starszego typu bez katalizatora.

O wycofaniu benzyny uniwersalnej pisaliśmy już w marcu. Benzyna uniwersalna została wprowadzona w Polsce i Europie Zachodniej kilka lat temu zastępując benzynę ołowiową. Sprzedaż benzyny ołowiowej jest zakazana w UE od początku 2005 r. Rok więcej na wycofanie jej z rynku od Komisji Europejskiej dostały tylko Włochy i Grecja.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator