Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 02/2005

Brak popytu na etylinę 95? Koniec paliw ołowiowych i uniwersalnych


Zakaz sprzedaży benzyny ołowiowej wprowadza unijne prawo. W Hiszpanii zakaz ten zaczął obowiązywać o 5 miesięcy wcześniej niż przewiduje dyrektywa UE, Włochy i Grecja otrzymały od Brukseli dodatkowo rok.

Od początku 2005 r. PKN Orlen wycofał z produkcji i sprzedaży benzynę uniwersalną 95. Do starszych modeli samochodów, które nie mogą używać benzyny bezołowiowej koncern wprowadził dodatek potasowy do benzyny Eurosuper 95, o nazwie UNIKAT +, skomponowany specjalnie dla aut pozbawionych katalizatora. Zastosowanie tego składnika zdaniem Orlenu w pełni zabezpieczy wymagania techniczne pojazdów napędzanych benzyną uniwersalną 95.

Czteroetylek ołowiu od którego nazwę wzięła etylina, dawniej dodawany do benzyny, to substancja, która zapobiega gwałtownemu, tzw. stukowemu, spalaniu się benzyny. W starszych silnikach, których gniazda zaworowe wykonane były z porowatego żeliwa, ołów miał też inną funkcję - wypełniał pory materiału, chroniąc wrażliwe elementy przed wypaleniem. Jednak lotne związki ołowiu wydalane z silnika wraz ze spalinami są silnie trujące.

Dlatego kilka lat temu zamiast niej zaoferowano tzw. benzynę uniwersalną, która zawiera dodatki zastępujące czteroetylek ołowiu, mniej szkodliwe dla człowieka. Teraz wycofane zostanie i to paliwo, ponieważ koncernom nie opłaca się go produkować.
„Benzyna U95 jest produktem cieszącym się malejącym zainteresowaniem kierowców. w 2001 r. popyt na to paliwo był o ponad 200 proc. wyższy niż obecnie. Jego sprzedaż systematycznie spada, proporcjonalnie do zmniejszającej się liczby samochodów starszego typu (bez katalizatora) poruszających się po naszych drogach. Utrzymywanie infrastruktury produkcyjnej, magazynowej i dystrybucyjnej przy wciąż malejącym popycie powodowałby ujemny efekt ekonomiczny obciążający zarówno producenta, jak i w konsekwencji, klientów” – czytamy w komunikacie Orlenu.

Etylina już w połowie lat 80. szybko traciła na znaczeniu w Europie Zachodniej. Producenci samochodów zaczęli stosować gniazda zaworowe z odpowiednio wytrzymałego materiału i benzyna bezołowiowa nie mogła ich zniszczyć. Przeważnie są to stalowe tuleje wprasowane w żeliwne głowice silników. Problem braku benzyny uniwersalnej w polskich warunkach dotyczy przede wszystkim właścicieli starych skód, niektórych modeli fiatów i „oldtimerów”. W nich do benzyny bezołowiowej trzeba dolać odpowiednią ilość preparatu zastępującego ołów na bazie potasu.

UNIKAT + dostępny jest w sieci sprzedaży…

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator