Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 02/2005

Extra-paliwa też z naszych rafinerii. Dobre, polskie „ultimate”…


Rozmowa z Moniką Zajączkowską, kierownikiem ds. paliw BP Polska

- Ultimate to nowa generacja paliw wprowadzona na polski rynek przez BP. Jak powinno się poprawnie wymawiać tę nazwę?
Altimejt. Tak wymawiają wszyscy, którzy są w ten projekt zaangażowani od Londynu po Indianapolis. Natomiast dyskusje trwają. Miałam ostatnio telefon od tłumacza z Poznania, który zwrócił mi uwagę, że powinno się wymawiać: altimet. Natomiast osoba odpowiedzialna za tę markę w naszej centrali w Londynie stoi na stanowisku, że jest to jednak altimejt.

- A co ta nazwa znaczy?
Jest to nazwa własna.

- Polacy będą mówić tak, jak jest to napisane, albo zrobią z tego “ultimatum”.
Tak to już jest z obcymi nazwami. Jesteśmy z tym pogodzeni, że niektórzy będą nas pytać, “jak tam wasze ultimaty”.

- Języki bywają jednak przewrotne i zdarza się, że podobnie brzmiące słowa znaczą zupełnie coś odwrotnego.
Będziemy się starali tę nazwę pozytywnie zakorzenić w polskim języku.

- Co zdecydowało o wprowadzeniu nowego paliwa na polski rynek?
BP wszędzie, gdzie działa, chce być prekursorem nowego. Z naszego punktu widzenia nie jest ani za wcześnie, ani za późno na wprowadzenie tych paliw. To jest bardzo dobry moment. Chcemy kształtować świadomość dobrej marki i dobrej jakości.

- A ja sądziłem, że chodziło głównie o zapełnienie pustki w dystrybutorach i zbiornikach jaka powstała po wycofaniu z rynku etyliny uniwersalnej 95.
Wprowadzenie paliw Ultimate planowaliśmy już od dłuższego czasu, a to że zbiegło się ono z wycofaniem U-95 było tylko pomocne, właśnie dzięki wolnemu miejscu w dystrybutorach. Proszę zwrócić uwagę, że wprowadziliśmy dwa rodzaje ulepszonego paliwa: etylinę 98 i olej napędowy. Ultimate zastąpiła klasyczną etylinę 98, teraz jako jedyni oferujemy dwa rodzaje oleju napędowego: klasyczny i Ultimate.

- Dlaczego?
Bo nikt inny tego nie robi, a po drugie samochody z silnikiem diesla cieszą się coraz większą popularnością. Coraz bardziej wyrafinowane konstrukcje silników, np. typu JTD, wymagają coraz bardziej wyrafinowanego paliwa.

- Ale cena oleju napędowego zbliżyła się tej zimy na polskim rynku do ceny etyliny. Na Słowacji obie ceny już prawie się zrównały.
W Austrii przez moment olej napędowy był nawet droższy od etyliny.

- Więc po co inwestować w diesla?
Silniki diesla są bardziej żywotne, a poza tym i tak ilościowo zużywają mniej paliwa.

- Ile w nowym paliwie jest rzeczywistego postępu technicznego, a ile marketingu?
Ulitmate jest istotnie nową jakością, która staramy się także ładnie podać. Oznaczają lepszą wydajność i mniej zanieczyszczeń. Zostało to przebadane i mamy na to dowody. Polska jest kolejnym już krajem, gdzie wprowadziliśmy z sukcesem te paliwa. Znajduje to odzwierciedlenie w rynku, ponieważ nie odnotowaliśmy spadku sprzedaży etyliny 98, a sprzedaż ulepszonego oleju napędowego rośnie.

- Jakość paliwa określa polska i unijna norma oraz wymagania stawiane przez producentów samochodów. A tu pojawia się coś co jest inne, podobno lepsze?
Te paliwa spełniają wszystkie wymagane normy. Natomiast tę dobroć odczuwa kierowca w postaci lepszej pracy silnika, lepszego przyspieszenia, mniejszego hałasu, dokładniejszego spalania, a co za tym idzie niższego zużycia paliwa.

- Czy nowe paliwa są importowane?
To są paliwa przygotowywane, uszlachetniane w Polsce według naszej oryginalnej receptury. Jest to robione w 5 terminalach w: Radzionkowie, Koluszkach, Rejowcu, Nowej Wsi Wielkiej i Emilianowie, skąd paliwo jest dowożone wprost na nasze stacje autocysternami. To nie jest paliwo sprowadzane z Wielkiej Brytanii czy Holandii...

- BP większość paliwa sprzedawanego na swoich stacjach w Polsce kupuje w PKN Orlen, a także w Slovnafcie.
Ponieważ BP nie ma swojej rafinerii w Polsce, zachowujemy się tak, jak wszyscy gracze na polskim rynku - część paliw kupujemy od polskich producentów, część w Slovnafcie a także w rafinerii Schwedt w Niemczech.

- Dlaczego w Krakowie paliwo jest drogie?
Paliwo to produkt rynkowy, dlatego ma inną cenę w Gdańsku, inną w Krakowie itp. Wynika z kosztów transportu, gęstości sieci stacji, wykorzystania pojemności magazynowych. Ponadto operujemy na rynku konkurując z innymi jego uczestnikami. Jeśli ich ceny z różnych względów są niskie, to musimy dopasować się do tego.

- Kiedy BP startowało na polskim rynku, Kraków miał najtańsze paliwo w Polsce.
O cenie paliwa decyduje klient. Obserwujemy każdy rynek lokalny i możliwości klientów. To jest ta zmienna, która decyduje o cenie w danym regionie.

- A dlaczego znikła etylina uniwersalna? Klienci nie chcieli już jej kupować czy rafineriom przestała się opłacać jej produkcja?
Z technologicznego punktu widzenia U-95 to bazowa E-95 plus potas. A to, że znikła od nowego roku wynikało z decyzji producentów, którzy zaprzestali produkcji ze względu na malejący popyt na to paliwo.

- Dziękuję za rozmowę.


Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator