Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 10/2003

Ogniwa paliwowe - Napęd przyszłości


Ogniwa paliwowe uchodzą za przyjazny środowisku napęd przyszłości. Największe światowe koncerny samochodowe rozpoczynają właśnie wyścig i w Ameryce, Europie i Japonii testują pierwsze większe partie samochodów napędzanych w ten nowatorski sposób.

Ford proponuje Focusa FCEV Hybrid. Kierowca tego samochodu usłyszy przybierające na sile brzęczenie – znak, że pod maską pojazdu pracuje silnik elektryczny, zaopatrywany w prąd przy pomocy specjalnego modułu ogniwa paliwowego Mark 902 (produktu kanadyjskiej firmy Ballard Power Systems) i akumulatora. Auto nadaje się do codziennego użytku, a jedynie bak na wodór zajmujący połowę bagażnika przypomina o tym, że mamy do czynienia z prototypem.
Zarząd Forda wierzy jednak, że samochód jest już na tyle „dojrzały”, że można go wysłać na ulice. Pierwsze pięć egzemplarzy Focusa FCEV Hybrid oddano do użytku kanadyjskiemu rządowi, którego pracownicy przetestują samochód na ulicach Vancouver. Do końca 2005 r. do codziennej eksploatacji ma zostać oddanych 95 takich pojazdów. Pięć z nich ma jeszcze przed końcem tego roku znaleźć się na ulicach Berlina. Będzie to wkład Amerykanów w „Clean Energy Partnership” – program, w którym uczestniczą także BMW, DaimlerChrysler, Opel, Volkswagen, a także przedsiębiorstwa energetyczne i ministerstwo transportu Niemiec.
Dzięki spektakularnym akcjom Forda nabiera tempa rywalizacja pomiędzy największymi koncernami (GM, DaimlerChrysler, Toyota, Honda) o to, kto zostanie technologicznym liderem rynku przyszłości i kto lepiej wykorzysta możliwości, jakie daje proces, w którym poprzez reakcję wody i tlenu powstaje prąd jako napęd, a całe spaliny to tylko para wodna. Odwieczni japońscy rywale – Toyota i Honda – nie szczędzą kosztów, aby zyskać przewagę i wygrać walkę o klienta. Toyota dostarczyła już nawet japońskiemu ministerstwu odpowiedzialnemu za gospodarkę, handel i przemysł pierwszych siedem samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe - Toyota FCHV. Opinie o tym terenowym wozie są ze wszech miar przychylne. Jeździ się nim podobno równie dobrze jak innymi terenówkami, a dodatkowa różnica na korzyść FCHV polega na niewiarygodnie cichej pracy silnika.
Na sukcesy Toyoty szybko odpowiedziała Honda, pozyskując dla swojego prototypu – elektrycznej Hondy Civic – pierwszych klientów w Stanach Zjednoczonych. Pięcioma takimi autami poruszają się obecnie po swoim mieście pracownicy administracji Los Angeles. Działalność konkurentów z Japonii wymusiła większą efektywność na innych koncernach, takich jak DaimlerChrysler, który jako pierwszy na świecie wypróbował auto napędzane przy pomocy ogniwa paliwowego. Aby nadal móc występować z pozycji pioniera, Niemcy przyspieszyli prezentację powstałego na bazie A-klasy samochodu. Pod koniec tego roku koncern dostarczy liczącą 60 aut „flotyllę” do wybranych klientów, którzy będą testować prototypy w codziennym ruchu ulicznym. DaimlerChrysler produkuje też autobusy komunikacji miejskiej (Mercedes Citaro), których silniki zasilane są przez ogniwa paliwowe. Już od maja jeden z nich jeździ po ulicach Madrytu. Dziesięć europejskich miast (oprócz Madrytu – Amsterdam, Barcelona, Hamburg, Londyn, Luksemburg, Porto, Reykjavik, Sztokholm i Stuttgart) zamówiło po trzy takie autobusy. Cena jednego egzemplarza to 1,25 mln euro.



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator