Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 06/2007

Outsourcing, a liberalizacja rynku energii elektrycznej


oprac. Marzena Słota, Sales Manager CSP Sp. z o.o.

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my -- Henry Ford, 1923.

Czy firmy zewnętrzne mogą pomóc polskim przedsiębiorstwom wejść na wolny rynek energetyczny dnia 1 lipca 2007?

Branża energetyczna jest bardzo specyficzną strefą gospodarki, gdzie dotychczas panował monopol, jednak na dzień dzisiejszy wiele przedsiębiorstw jest sprywatyzowanych i przygotowanych na uwolnienie rynku. Obecnie jednak możemy zadać pytanie, czy faktycznie przedsiębiorstwa gotowe są na rewolucje w swojej branży?

Nadszedł czas na Outsourcing, na firmy obce, zewnętrzne, działające na korzyść swoich klientów poprzez prowadzenie dla zleceniodawcy wybranych lub kompleksowych procesów, mówimy tu o outsourcingu pełnym lub selektywnym.

Firmy outsourcingowe działają na naszym rynku od krótkiego czasu, jednak w pełni spełniają swoją rolę w uzyskiwaniu korzyści dla klientów. Zaletą przeniesienia procesów do firmy zewnętrznej jest ułatwienie pracy dużym przedsiębiorstwom. A do tego oczywiście dochodzą takie korzyści jak: pomniejszone koszty, zwiększone zyski. Umożliwiają również dostęp do wysokich technologii, głównie poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów informatycznych, a także obsługę wykwalifikowanych specjalistów. Firmy outsourcingowe działają głównie w takich branżach, jak bankowość, finanse, IT, telekomunikacja, handel, ochrona, windykacja, przemysł, a w tym branża energetyczna. To zleceniodawca zachowuje dalej kontrolę w firmie, w której posiada decydujący głos oraz określa wartość poszczególnych procesów, podczas gdy usługodawca troszczy się o regularną aktywność i wspiera wprowadzanie nowych systemów IT. Outsourcing w branży energetycznej, jest szeroko znany w zachodniej części Europy, duże przedsiębiorstwa zlecają firmom zewnętrznym poszczególne obszary swojej działalności, aby móc się skupić na kluczowych kompetencjach przedsiębiorstwa, a outsourcer „w tle” prowadzi zlecone procesy. Firmy outsourcingowe mogą dla branży energetycznej świadczyć różnorodne usługi, zaczynając od Frontoffice, poprzez specjalistyczne zlecenia, kończąc na wykwalifikowanym Backoffice i niezbędnej logistyce, przy bezpośrednim kontakcie z klientem poprzez Call-Center lub Internet. A także obsługa wszelkich procesów związanych z masową ilością danych, monitoring i aktualizacja baz danych, korekta rachunków, obsługa reklamacji i zażaleń, kontrola jakości procesów, przegląd i rozpoznanie rynku. Dla branży energetycznej w dobie liberalizacji rynku energii elektrycznej i gazu takie usługi mogą okazać się bardzo korzystne. Odbiorca przy zmianie dostawcy prądu lub gazu, podpisuje tylko u nowego dostawcy dokument, że zrzeka się zakupu prądu od starego dostawcy. Jednak procedura ta wymaga trochę większej biurokracji. Nowy dostawca przesyła zgłoszenie klienta do dotychczasowego dostawcy i do właściciela sieci, a obecny dostawca w tym momencie sprawdza owe wypowiedzenie umowy, i takie też wysyła również do właściciela sieci z odmeldowaniem klienta. Takie usługi prowadzą usługodawcy dla zachodnich firm energetycznych i mogą je również świadczyć dla naszych firm energetycznych. Przy zbliżającej się rewolucji w systemie energetycznym to właśnie firmy outsourcingowe mogą okazać się rozwiązaniem problemów personalnych i administracyjnych dużych przedsiębiorstw energetycznych. Jednak to nie wszystko, co outsourcer może zrobić dla tego typu klientów, do tego dochodzą usługi takie, jak obsługa klienta, a przy tym doradztwo, billing (rozliczenie klienta i wystawienie rachunku), inkaso, zarządzanie należnościami energetycznymi i reklamacjami, przyjmowanie skarg i wystawienie upomnień, wprowadzanie stanów licznika, odczyty i blokada liczników, pielęgnacja danych, rozliczenia operatorów sieci. Czy przedsiębiorstwa energetyczne skorzystają z bogatej oferty usług firm zewnętrznych, a może w dużej części już korzystają?

Outsourcing - wykorzystywanie zasobów zewnętrznych, zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym procesów niezbędnych dla funkcjonowania własnego przedsiębiorstwa, które zostaną zrealizowane efektywniej niż byłoby to możliwe we własnym zakresie.




 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator